De tweede week is al voorbij - Reisverslag uit Kpalimé, Togo van Geja Jol - WaarBenJij.nu De tweede week is al voorbij - Reisverslag uit Kpalimé, Togo van Geja Jol - WaarBenJij.nu

De tweede week is al voorbij

Door: Geja

Blijf op de hoogte en volg Geja

12 April 2014 | Togo, Kpalimé

Hoi allemaal,
Het is ontzettend leuk om te zien dat een heleboel mensen het reisverslag volgen. Nog leuker zijn jullie reacties. Bedankt allemaal!
De laatste blog was van afgelopen maandag en nu is het alweer vrijdag. Deze week gaat het de warmte al een stuk beter. Het is niet minder warm, maar mijn verbrande huid is goed genezen. Zweten is niet erg, want dat doet iedereen en op één of andere manier en de reuk is minder dan in Nederland. Elke ochtend en avond een frisse koude douche helpt goed mee.
Dinsdag heb ik een school voor dove kinderen in Kpalimé bezocht. De directeur vond het prachtig om voor de tweede keer bezoek te ontvangen van de Regenboog uit Zoetermeer. Hij heeft me prima geholpen om leuke foto’s te maken voor het thuisfront van kinderen van Vivenda (zo heet de school) op de taximotor. Ik vind het heel indrukwekkend om te zien hoe de leerkrachten met weinig middelen toch zo gedifferentieerd les kunnen geven. Er zijn twee lokalen, één voor groep 1 tot en met 4 en één voor groep 5,6,7. Elke groep krijgt zijn eigen opdrachten. Er wordt dictee gedaan in gebarentaal. Prachtig. Op de foto’s kunnen jullie iets zien van deze ochtend. In de middag zijn er kinderen in de buurt van het huis van Cécile, die supergraag op de foto willen. Ze springen een gat in de lucht voor de foto en een Dextro-Energy. Annemarie bedankt!
Woensdag ben ik fotograaf geweest tijdens een cursus taal-spraakontwikkeling van de logopedisten van ASET. Er is subsidie gegeven vanuit Nederland. De salle polyvalente (zaal voor meervoudige doeleinden) wordt omgetoverd tot leslokaal. Ventilatoren worden neergezet vanwege de kapotte airconditioning, tafels versleept, beamer en laptop geïnstalleerd. En voilà: zevenendertig leerkrachten en directeuren zijn aanwezig tijdens de vierdaagse cursus. Cécile opent de cursus als directrice van ASET. Iedereen moet op gepaste wijze welkom worden geheten in de juiste volgorde. Zelfs de inspecteur voor het primair onderwijs komt kijken. Het is prachtig om te zien dat iedereen enorm goed oplet tijdens de uitleg en ook tijdens het werken in groepjes. Er worden veel vragen gesteld en er ontstaan felle discussies. Dat is toch anders in Nederland. In de middag zijn er controles. Cécile werkt thuis en iemand komt speciaal om mij op te halen. Wat een luxe, hij is helaas wel twintig minuten te laat, maar ik heb lekker in mijn boek gelezen. Van de dertien kinderen, die zijn uitgenodigd komen er vier, waarvan twee bij mij. Beide kinderen moeten worden doorverwezen, één naar de ophtalmologue (oogheelkunde) en één naar de ORL (KNO in het Frans, wist ik ook niet, maar ik heb Cécile maar gewoon gebeld). Dominique helpt me met vertalen, dat is wel nodig, want alleen red ik het nog niet.
Donderdagochtend regent het flink en komen de mensen pas later. Ze hebben geen eigen auto en moeten van ver komen. Gelukkig heeft één vader de regen getrotseerd en is wel gekomen met zijn zoon. Samen met Chaki, één van de artsen doe ik dit consult, want een dertienjarige is nieuw voor me hier. Na het eerste consult ga ik toch maar zelf aan de slag. Met handen en voeten, wat Frans en hulp van een tolk voor Ewé gaat het best goed. Ik ben niet zo vlot, maar dat geeft niet. Vrijdag heb ik helemaal zelfstandig (met tolk zo nodig!) vier consulten gedaan. Het is verbazingwekkend wat deze zes consulten opleveren aan pathologie. Twee verwijzingen naar de oogheelkunde, één verwijzing naar de kinderarts met verdenking astma, vier maal amoebiasis, drie maal een gist in de ontlasting, een stil geval van malaria, twee maal controle van de groei en twee maal oren uitspuiten. De amoebiasis, gist en malaria worden meteen medicamenteus behandeld, oren uitspuiten is maandagmiddag (net als vorige week). Ik ben benieuwd wat de verwijzingen nog opleveren, vooral van het jongetje dat ik heb verwezen met vermoeidheid bij inspanning en rhonchi over de longen.
Verder krijgt bijna iedereen advies over het dragen van lichte kleding met lange mouwen en pijpen, slapen onder een klamboe, handen wassen voor het eten en na de toiletgang, ontbijten, koken met weinig olie, water niet direct uit de put drinken. De kennis over hygiëne is nauwelijks aanwezig.
Zo is de week weer voorbijgevlogen. Wordt weer vervolgd. Dit weekend is het nog druk met afronden van de cursus, waar ik wederom persfotograaf mag zijn. Zondag gaan we met een aantal kennissen van Cécile naar de mis voor Palmpasen, zwemmen en daarna eten bij Mamake. Heel gezellig. Tot blogs ;-) Liefs van Geja
P.S. maandagochtend 14 april: niet iedereen heeft bericht ontvangen van de nieuwe toevoeging, ik weet niet hoe dat komt ;-( Dus maar even vermelden en hopen dat dat extra doorkomt.

  • 12 April 2014 - 15:30

    Dicky:

    Wat een ervaringen. Je maakt veel mee. Nieuwe indrukken. Leuk de foto' met de kinderen. Fijn dat je voor hen er kan zijn. Geeft hen ook vrolijkheid in hun leventje . Kan zijn dat dit de laatste reactie is, we vertrekken dinsdag voor 10 dagen naar Roemenie. Heb op telefoon geen internet voor buitenland. Weet niet hoe het op de diverse plaatsen met Wi fi is.Geniet van de mooie dingen en inspiratie met het werk. Liefs van ons uit Berkel.
    '

  • 12 April 2014 - 19:59

    De Camping:

    Lieve mama,
    het gaat allemaal goed met ons.
    We zitten op de camping en ik vlog (film) alles een beetje met mn telefoon zodat als we terug zijn we het kunnen kijken. Hele leuke foto's!! Nog huwelijksaanzoeken gehad?
    Groetjes marije

    Hoi mam
    ik heb opa geholpen met het opzetten van de voortent en ik heb gevoetbalt en met mijn NERF pistool gespeeld ook heb ik met opa patat gehaald
    veel liefs vanaf de camping wij gaan nu een spelletje doen

  • 14 April 2014 - 13:35

    Geja Jol:

    Dicky en Anneke, heel veel plezier in Roemenië! Dat jullie maar veel mooie dingen ogen zien.
    Lieve kids; afgelopen zaterdag heeft een bijna bejaarde meneer met een grote gleuf tussen zijn tanden mijn telefoonnummer en mailadres gevraagd :-(. Natuurlijk geen privégegevens gegeven. Dikke kus, mama

  • 14 April 2014 - 20:23

    Rianne:

    Hi!
    Leuk om meer foto's te zien zeg, lief he al die bruine kindjes! Ben blij om te lezen dat het goed gaat. Tof dat je consulten doet en dat het ook al nut heeft gehad. Hoor je dat nou ook weer terug dan als je kinderen hebt doorverwezen? Zet m op he zus, je doet het zo te horen top!
    Dikke knuffel uit Den Haag! xxx

  • 16 April 2014 - 14:56

    Jolande:

    Hé Geja, wat een drukke maar ook mooie tijd maak je mee. Ik heb de vorige blog gemist maar ga die nog zoeken-verbranden is niet leuk maar wel al beter begrijp ik. Succes verder, liefs Jolande

  • 17 April 2014 - 12:26

    Remco:

    Heel leuk om te lezen hoe het je vergaat in Togo. Mooi werk mag je daar doen, wens je veel zegen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geja

Samen met mijn oud-collega Cécile Schat ga ik een enorm spannende reis maken naar Kpalimé, Togo, West-Afrika. Afgelopen jaren heb ik de opleiding tot jeugdarts KNMG gevolgd en nu hoop ik de opgedane kennis in praktijk te kunnen brengen.

Actief sinds 29 Maart 2014
Verslag gelezen: 479
Totaal aantal bezoekers 14665

Voorgaande reizen:

30 Maart 2014 - 09 Mei 2014

De schoolarts komt naar je toe!

Landen bezocht: